Oprichtingskosten
Bij de oprichting van een vennootschap maakt u de volgende kosten:
- Accountantskosten
Voor de oprichting van uw vennootschap, waaronder het opstellen van een financieel plan, is het sterk aan te raden om een accountant in te schakelen. Een accountant kan u begeleiden bij de opstart van uw onderneming en u bijstaan in al uw boekhoudkundige en fiscale verplichtingen in België. Bovendien kan de accountant helpen bij het opstellen van een financieel plan, wat noodzakelijk is voor de oprichting van de vennootschap. - Notariskosten
Voor de oprichting van een vennootschap, met uitzondering van een VOF of Comm. V., moet u de oprichtingsakte laten verlijden bij een notaris. Een uittreksel van deze akte moet vervolgens worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. De notaris rekent hiervoor een ereloon aan, en ook de publicatie brengt kosten met zich mee. - Ondernemingsloket
Het ondernemingsloket zorgt voor de inschrijving van uw onderneming in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en eventueel voor de activering van uw btw-nummer. - Eventuele vergunningen
Afhankelijk van de aard van uw activiteiten, kunt u extra vergunningen nodig hebben, zoals een FAVV-vergunning, Sabam, etc.